Terrània supera els 7.000 visitants que han generat una despesa de més de 31.000€
03/10/2018
Terrània, el Festival Internacional de Ceràmica de Montblanc, ha tancat la setzena edició amb un balanç molt satisfactori que confirma la tendència positiva dels darrers anys, només trencat l'any passat pels fets de l'1 d'octubre.
Les vendes han augmentat i la xifra total de 31.326€ suposa haver tornat a sobrepassar el llindar dels 30.000€, una quantitat que només s'havia assolit els anys 2007, 2008 i 2009 just abans de l'esclat de crisi econòmica.
Terrània és un punt de trobada imprescindible per als aficionats a la ceràmica artística i cada any es referma aquesta idea. Ell nivell de l'obra exposada ha estat molt valorat pels assistents al festival i les activitats paral·leles han tornat a acostar el públic al món de la ceràmica.
La xifra de 7.000 visitants és molt bona i similar a la que s'està registrant en els darrers anys, cosa que demostra que el públic està molt consolidat. L'evolució més destacable s'ha evidenciat en la despesa generada durant el festival: un indicador que confirma la recuperació en el consum per part dels assistents al festival, una constant des de 2012 quan es van fer més palesos els efectes de la crisi econòmica.
Les vendes s'han repartit de forma desigual entre els ceramistes que venien de Catalunya, Bèlgica, Espanya, França, Gran Bretanya, Polònia i els Països Baixos, territori convidat en aquesta edició.
Els visitants han gaudit de tallers i demostracions a l'espai del pati del claustre de Sant Francesc. Van començar el divendres amb els tallers per a les escoles de la vila coordinats per l'Escola d'Art de Valls de la Diputació de Tarragona. Dissabte i diumenge van tenir gran afluència els clàssics tallers infantils coordinats enguany per Tastets de Fang, el de rakú amb Montse Llanas i el de microrakú amb Núria Soley.
Les demostracions a l'escenari s'han tornat a fer amb la col·laboració de Ceràmica Collet SIO-2 i Subministres Anper. Allà s'hi han vist demostracions de torn amb la participació de diversos ceramistes participants al festival: Lluís Soler, Pep Gómez, Florentino Iglesias, Esther Ramos, Ellen Rijsdorp, Willy van Bussel, Frederik Le Fur i Charlotte Fanny. També n'hi va haver una d'Anna Maria Redón sobre la tècnica de la fotoceràmica.
El dissabte a la nit tingué lloc l'espectacle central del festival Fire Lakes, de la companyia Fanglina amb els ceramistes Sergi Pahissa i Emilia Musiał que agradà molt els espectadors que es van donar cita a la plaça de Sant Francesc.
El diumenge es va donar a conèixer el ceramista guanyador del premi a la millor unitat artística presentada. Els ceramistes participants són els encarregats de fer la votació. El primer premi va ser per a Willy van Bussel, dels Països Baixos; segona va ser Ellen Rijsdorp, també dels Països Baixos; i tercer Pep Gómez, ceramista català establert a França. El primer premi comporta l'adquisició per part de l'Ajuntament de Montblanc d'una obra valorada en 500€ que passa a engrossir el fons municipal, el segon i el tercer premis van ser eines de treball per a ceramistes gentilesa de Sumbinistres Anper, col·laborador del festival.
A tot això cal afegir les exposicions programades: Reflexos metàl·lics. Nissaga Serra del 1901 fins al 2018 de Jordi Serra a la Sala Sant Miquel; Estats de Montse Llanas a la Galeria Natàlia Ferré del carrer Major; Loess, ceràmica d'inspiració de corrent de Mercè Rius al Centre d'Interpretació de l'Art Rupestre; i Experimentant ceràmica d'alumnes de l'Escola d'Art i Disseny de Tarragona a l'Oficina de Turisme.
Com sempre, l'opinió dels ceramistes participants ha resultat molt important. Es valora l'experiència com a satisfactòria i destaquen el paper de l'organització: els contactes previs al festival, les atencions durant la seva estada a Montblanc, i l'espai únic on se celebra. Els professionals han tornat a insistir que la qualitat de Terrània està a l’alçada dels festivals que es fan arreu d'Europa, per la qual cosa la projecció de Montblanc a nivell europeu s'associa a una imatge de qualitat i cura pels detalls.
Precisament enguany l'organització interna de Terrània ha estat objecte d'estudi dels alumnes de Programació de Projectes Turístics del grau de Turisme de la URV. Han visitat el festival i han estat realitzant entrevistes i enquestes a públic, ceramistes i organitzadors.
Com cada any, un cop acabat el festival, els organitzadors (Ajuntament de Montblanc i ceramistes de la comarca) ja iniciaran els treballs de millora de cara a la propera edició que serà la dissetena. Com passa cada tardor en aquestes dates, l'antiga església de Sant Francesc es transformarà novament per acollir Clickània, el festival de Playmobil, els dies 12, 13, 14, 20 i 21 d'octubre.
Accions del document