Rojals - Mas d'en Llort

Distància: 6,8 km. Durada: 2,15 h. Inici recorregut: Rojals (TV-7042 a 12 km. de Montblanc) Què es pot veure: El Mas d’en Llort, basses de captació d’aigua i fonts.

Descripció del recorregut:

S’ha de deixar el cotxe a Rojals i seguir pel carrer principal que condueix directament al GR fins al Cogullons. A pocs metres, el GR es desvia, però s’ha de seguir recte per la pista, en 10 minuts es passa per la cruïlla cap al Mas de l’Arlequí (allotjament rural), i a 5 minuts pel Corral de la Marieta. Uns metres endavant s’arriba a una bifurcació a mà dreta, situat abans d’una senyal que indica l’entrada als plans de Sant Joan. S’ha d’anar cap a la dreta on hi ha un pal de fusta. Es pot veure que hi ha dos camins, s’ha de continuar a l’esquerra seguint el senyal de sender . Més endavant es troba una altra cruïlla, s’ha d’anar cap a l’esquerra seguint el senyal. Aquesta fa una mica de pujada. Després de la senyal s’ha de girar a la dreta. És un ambient ombrívol amb un pinar de Rojals, amb grèvols i teixos.

El camí s’anirà fent més estret i amb una forta baixada. Quan s’arriba al final de la baixada es troba una bassa i un riu petit. Tot recte començant la pujada es troba una altra cruïlla, on s’ha d’anar a la dreta. Per aquest camí es troben tots els antics masos de la zona, un d’ells és Mas d’en Llort, característic degut a que encara no es troba en runes.

S’ha de seguir per la pista tot recte, on es troben algunes altres fonts i una petita bassa. Hi ha un moment que es veuen unes tanques de color verd que restringeixen el pas de vehicles. Després d’aquesta petita barrera s’ha de pujar a mà dreta per un corriol indicat amb una fita de pedres. Així s’inicia una llarga pujada per l’Obac de la Vall. El camí es fa més estret, sinuós i amb vegetació més densa. Al cap de pocs metres es troba una nova fita que va a mà dreta endins el bosc, però s’ha d’anar recte pel mateix camí que voreja la muntanya. A la següent cruïlla s’ha de girar amunt a la dreta, seguint aquest camí es connecta amb el GR 171 de la Vall. Se sap perquè es troben els senyals  . Es veu com el camí (pel que es camina) te dibuixada una X dels colors del GR, llavors per continuar, s’ha de seguir recte amunt pel . S’ha de seguir aquesta senyalització que condueix directe cap a Rojals.

Informació complementària:

El mas és la institució agrícola bàsica del món feudal, i designa tant l’edifici com les terres i el bosc.
L’inici dels  masos i de Rojals, comptant que el poble fou conquerit  l’any 1151 , degué anar creixent poc a poc. Avui tan sols hi ha 6 masos, tots rehabilitats. D’aquests masos, dos són de l’estat (un d’ells és el Mas d’en Llort).

El Corral de la Marieta i el Mas d’en Llort

Passarem al costat del Corral de la Marieta, situat a les Planes. Segons la memòria dels rojalencs, sempre ha estat corral i pallissa. Es troba a la pista de la Pena a un quilòmetre del poble. Hi va viure durant uns anys el mestre de Rojals.

El Mas d’en Llort és una petita construcció situada al final de la pista, a la Vall de Lladrons o la Vall amb constància de 1808. L’edifici antic fou arranjat als anys 60 pels serveis forestals que tenien cura dels vivers que ocupaven el fondal.

Recomanacions:

S’ha de ser respectuós amb el medi, amb els animals i la vegetació, per l’elevat interès ecològic i paisatgístic de la zona.
No s’han de llençar deixalles (ni cap mena de residu).
No es pot acampar ni fer foc al bosc.
La propietat de la terra és tant pública com privada, però la millora i manteniment d’aquest patrimoni és responsabilitat de tothom

Per realitzar aquest recorregut és imprescindible anar ben equipats, amb un calçat esportiu, roba d’abric en cas de venir a l’hivern i abundant aigua si és a l’estiu.