Prenafeta - Tossal Gros

Distància: 6,4 km. Durada: 2 h. Dificultat: Baixa-mitja Inici recorregut: Prenafeta Què es pot veure: Des del cim del Tossal Gros (867 mts.) es poden veure vistes de les comarques de Conca de Barberà, l'Alt Camp i Tarragonès. Es poden contemplar les serralades del voltant, Muntanyes de Prades, Montserrat i si el dia és molt clar, el Pirineu. També es pot veure el mar.

Descripció del recorregut:

Anirem fins a Prenafeta per la carretera TV-2421. Al davant de l'església hi ha una senyal que indica el camí. Una mica més amunt, al final del carrer, hi ha una esplanada on es pot deixar el cotxe.
Trobarem una font on podrem agafar aigua per l'excursió, ja que no trobarem més punts d'aigua durant tot el recorregut.
En aquest lloc comença la ruta i sovint trobarem senyals del GR o específiques de la Ruta del Cister.
A la primera bifurcació que trobem, amb indicador, cal agafar el camí de la dreta, direcció a Figuerola del Camp i que passa entre dues cases, cal anar amb compte perquè hi ha força vegetació i es fàcil equivocar-se. Per la pista de l'esquerra també hi arribaríem però es dóna més tomb.
El camí es va enfilant, traspassa la pista i continua pujant. En les bifurcacions que anirem trobant seguirem sempre direcció Figuerola del Camp.
Tot pujant, a la nostra esquerra, podrem veure les restes d'una de les torres del castell que dominava l'antic poblat i els seus murs. Tot això ho visitarem de baixada.
El camí s'ha convertit en una pista que va guanyant alçada poc a poc.
Arribem a una altra bifurcació que és el camí que farem de baixada per anar a veure el castell i el poblat.
Seguirem pujant fort fins a arribar a una esplanada anomenada Planota del Faló. Haurem tardat uns 45 minuts aproximadament.
Per anar fins a dalt de tot cal agafar un senderó que surt del costat mateix de l'indicador amb el nom de l'esplanada i que tot i estar quasi ocult per la vegetació ens portarà fins a la carena. Seguirem fins al cim del Tossal Gros (867 m.)
Des de l'esplanada es tarda uns 15 minuts aprox.
Des del cim podrem contemplar unes vistes impressionants. Podem anar veient els diferents pobles de la Conca de Barberà i també de l'Alt Camp. Veurem les serralades del voltant, les Muntanyes de Prades i si el dia és clar veurem Montserrat i el Pirineu. També veurem el mar.
Podrem anotar el que vulguem a una llibreta desada dins d'una capsa situada en un abric de la roca.
Un cop fetes totes les fotografies de rigor podrem iniciar el camí de baixada. Desfarem el senderó fins a l'esplanada i seguirem per on hem pujat fins trobar l'indicador que senyala cap a Prenafeta. Uns metres abans veurem una caseta de registre d'aigües, d'allí marxa el caminet que porta al castell. Si ens fixem en els murs adossats a la roca veurem que tenia unes dimensions considerables. Actualment només queda en peu un fragment d'una torre coneguda com a Torre del Moro.
Tornarem al camí i anirem baixant cap a les restes de l'antic poble de Prenafeta, les primeres dades trobades són de l'any 980. El primer que veurem és l'església romànica de Sant Salvador amb la característica volta  de canó (Foto 9-1770). Continuant el camí trobarem restes de diverses edificacions, sitges, pous...., construïts amb carreus de pedra picada i que per les dimensions i estructura s'endevina que eren força importants.
Seguirem baixant i després d'uns 20 minuts arribarem fins a l'actual poble de Prenafeta on tornarem al cotxe.

Informació complementaria:

El Tossal Gros és conegut com el Tossal Gros de Miramar o també com a Morrot de Sant Jordi.
És el punt més alt de la Serra de Miramar que pertany a la Serralada Prelitoral Catalana, situada entre els rius Francolí i Gaià.
El paisatge vegetal d'aquest espai és una important mostra de les comunitats d'alzinar característiques d'aquesta regió, juntament amb una gran varietat d'espècies dignes de valorar i conservar. La notable diversitat de fauna juntament amb altres valors ecològics i paisatgístics justifiquen la seva inclusió en el PEIN Muntanyes de Prades (Pla d'Espais Naturals).

Recomanacions:

Per realitzar aquest recorregut és imprescindible anar ben equipats, amb un calçat esportiu, roba d'abric en cas de venir a l'hivern i abundant aigua a l'estiu.

S'ha de ser respectuós amb el medi, amb els animals i la vegetació per l'elevat interès ecològic i paisatgístic de la zona. Les Muntanyes de Prades estan incloses dins del PEIN (Pla d'espais d'interès natural).
No s'han de llençar deixalles ni cap mena de residu.
No es pot acampar ni fer foc al bosc.
La propietat de la terra és tant pública com privada però la millora i manteniment d'aquest patrimoni és responsabilitat de tothom.