Montblanc - Rojals

Distància: 12, 6 km Durada: 5 hores Dificultat: Mitja-alta Inici recorregut: Av. Manel Ribé Què es pot veure: l’ermita de Sant Josep, la Vall i Rojals. Pel camí es troba una vegetació frondosa i diversos rierols. Vistes panoràmiques de la comarca des del mirador de l’església de Rojals

Descripció del recorregut:

Es pot deixar el cotxe a l’avinguda Manel Ribé o també es pot anar amb cotxe fins a l’ermita.

Continuar amunt fins trobar la senyalització, a l’esquerra, cap a l’ermita de Sant Josep, per on s’ha de seguir. Al camí poc a poc van desapareixent les cases i en el seu lloc apareixen conreus de vinya i algun petit magatzem o casa. S’ha d’anar seguint el camí asfaltat amb el senyal del GR171 i en 25 minuts s’arriba a l’ermita de Sant Josep.

Per continuar cap a la Vall seguirem recte tal com haurem arribat passant per una petita esplanada amb arbres que s'utilitza com aparcament fins a tornar a trobar el camí que passa pel costat d'un maset. El camí és ample i planer. No hem de perdre de vista les senyals del GR. Arribarem a una bifurcació, agafarem el camí ample de l'esquerra que baixa fort passant al costat dels dipòsits municipals d'aigua i veurem diverses casetes. Al final de la baixada, veurem un pilar d'aigua, monòlit indicador de la canonada que duu l'aigua de la Vall fins a Montblanc. Girarem a la dreta, el camí és una pista ampla que ens portarà fins a l'entrada de la vall.

Veurem un indicador just en un pontet de pedra, és el camí cap a Rojals. Es troba una pujada bastant forta, amb antics masos a les vores. Seguint per aquest camí ample durant una bona estona i que després es converteix en un camí més petit, estret i sinuós. Des d’aquí se sent com baixa l’aigua de la muntanya cap al fons de la vall. Seguint sempre els senyals es va endinsant cap a l’interior del bosc.

El paisatge canvia, es pot apreciar com es va guanyant alçada, hi ha més humitat i la vegetació és més densa. La pujada és forta i llarga, va dibuixant una mena de S o zig-zag. Es veu com a la pujada de l’Obac de la Vall el bosc és realment exuberant: hi ha castanyers, blades i moixeres barrejades amb alzines, pins negrals i rojals, i alguns teixos.

Quan s’arriba dalt de la cinglera, la vegetació s’obre i s’obté una vista de tota la vall d’un costat i de l’altre es veu l’església de Rojals. Encara cal pujar una mica per aquest camí fins arribar a la carretera que entra al poble, la TV-7042.

A la part de darrera de l’església hi ha un mirador des d’on es pot arribar a apreciar tot el barranc de la Vall, fins als camps de la conca. Però cal tenir sort amb el dia i que la boira no impedeixi veure-ho tot ben clar. Es triga aproximadament 3 hores en arribar a Rojals.

La tornada es fa exactament pel mateix camí. La vall té un gran interès paisatgístic i ecològic, i a la tornada es pot gaudir de tots aquells elements que no s’han trobat a l’anada. Es pot veure el bosc de l’Obac de la vall, les espectaculars cingleres que de forma esglaonada formen el cingle roig i el cingle blanc, i les restes de l’antic poblament dispers que fa endarrerir fins a temps prehistòrics.

Un cop fora de la Vall es pot variar una mica i no tornar a passar per l’ermita de Sant Josep. Un cop arribem al pilar d’aigua, continuarem recte un tram passant entre masets. A l’indret on el camí gira cap a la dreta i va a parar a la carretera de Rojals, seguirem un senderó que ens queda al davant i que va en direcció, eixamplant-se mentre es va acostant al petit turó que ressalta al terreny i que el passarem per la dreta. Aquest camí connecta amb el camí d’anada (que anava cap a Sant Josep). S’ha de continuar per aquí per arribar un altre cop al nucli de Montblanc i fins a l’avinguda Manel Ribé.

Per recordar:

S’ha de ser respectuós amb el medi, amb els animals i la vegetació, per l’elevat interès ecològic i paisatgístic de la zona. No s’han de llençar deixalles (ni cap mena de residu). S’ha d’anar molt i molt en compte amb l’ús que es fa del terreny. No cal oblidar que l’ermita, tot i ser una instal·lació on es pot dinar o acampar, no deixa d’estar dins el bosc, i no implica que allò es converteixi en una zona de barbacoa lliure o una deixalleria. Sempre existirà un elevat risc d’incendi, i sempre serà un alt valor ecològic que no hem de malmetre. La propietat de la terra és tant pública com privada, però la millora i manteniment d’aquest patrimoni és responsabilitat de tothom.

Recomanacions:

Per realitzar aquest recorregut és imprescindible anar ben equipats, amb un calçat esportiu, roba d’abric en cas de venir a l’hivern i abundant aigua si és a l’estiu.

INFORMACIÓ COMPLEMENTÀRIA:

La Vall és un bell racó de la serra de Prades d'una gran diversitat natural amb pinedes, una frondosa vegetació de ribera i nombrosos rierols. En aquesta ruta es recorre tot el Barranc de la Vall fins arribar a Rojals.