Montblanc Medieval acaba 2024 amb prop de 39.000 seguidors a les xarxes socials
28/01/2025
L'Oficina de Turisme de Montblanc va tancar l'any 2024 amb 38.909 seguidors a la comunitat virtual de les xarxes socials que gestiona amb la marca Montblanc Medieval. Els anys anteriors n’eren 37.004, 35.114, 33.431, 32.114 i 28.888.
Nombre de seguidors a Facebook, Instagram i Twitter de Montblanc Medieval - 2024
Font: Elaboració pròpia Oficina de Turisme de Montblanc
En tancar 2024, un any més, Facebook és la xarxa on hi ha un major nombre de seguidors, amb 17.793 la pàgina principal i 1.552 a la de Terrània, aquesta amb molt poca activitat. Els dos anys anteriors la pàgina principal havia tancat amb 17.675 i 16.928, xifres que evidencien un creixement lent a conseqüència de l’estancament d’aquesta xarxa. X, abans Twitter ha arribat a 3.900 (3.864 i 3.882 els dos anys anteriors). I davant la poca activitat del compte s’ha procedit a la seva cancel·lació. Només Instagram ha tingut un creixement notable i acaba amb 15.664 (13.900 i 12.800 els anys anteriors). Aquestes dades refermen una l’objectiu de reforçar l’activitat a Instagram.
Facebook /TurMontblanc
L’evolució de seguidors de la pàgina de Facebook de Montblanc Medieval es va estancar el 2021 després d’anys seguits de ràpida progressió. El 2024 marca un alentiment amb 17.793 seguidors, després de dos anys amb augments moderats.
Aquestes dades tenen a veure amb el perfil d’usuaris de Facebook, una xarxa que actualment té problemes per créixer. Amb tot, és molt significativa la dada de prop de 120.000 interaccions amb els usuaris a partir de 528 publicacions de l’Oficina de Turisme. La fidelitat de la comunitat de seguidors és elevada i plenament satisfactòria.
La publicació amb més abast al llarg de l’any fou el resum de la caminada Tast de pedra seca que tingué el novembre.
Evolució del nombre de seguidors a la pàgina general de Facebook /TurMontblanc 2016 - 2024
Font: Elaboració pròpia Oficina de Turisme de Montblanc
Instagram @montblanc_medieval
A la xarxa de les imatges per excel·lència el compte de Montblanc Medieval ha tingut un augment significatiu de 1.764 seguidors, confirmant un creixent sostingut en els darrers quatre anys: 1.100 el 2023, 961 el 2022 i 1.136 el 2021.
Durant l'any han augmentat les publicacions i històries compartides. De 1.311 s’ha passat a 1.662. Les interaccions segueixen la tendència a la baixa d’aquesta xarxa i se situen en 24.000, per 26.000 l’any anterior. En canvi, segueix l’augment dels usuaris abastats i s’arriba als 224.000, un salt respecte els dos anys passat: 210.000 i 200.000.
Les publicacions amb més abast han estat les campanyes vinculades a un sorteig. Destaca clarament la que es va fer en motiu de la Setmana Medieval que arribà a més de 30.000 usuaris.
Evolució del nombre de seguidors al compte d’Instagram @montblanc_medieval 2016 - 2023
Font: Elaboració pròpia Oficina de Turisme de Montblanc
Amb 15.664 seguidors el compte d’Instagram @montblanc_medieval es manté en el TOP-20 del país entre les destinacions turístiques.
Rànquing de destinacions turístiques de Catalunya a Instagram
Font: APTALC (Associació de Professionals del Turisme de l’Administració Local de Catalunya)
L'Oficina de Turisme promou l'ús de l'etiqueta #montblancmedieval per tal de projectar imatge de marca de la destinació. En estrenar-se el primer compte l'agost de 2013 hi havia 289 fotografies amb aquesta etiqueta, actualment són 60.000.
En els darrers anys s’ha fet palès un canvi en el comportament dels usuaris de la xarxa. Es publiquen més històries i vídeos i ha davallat el nombre de fotografies. La progressió des de 2021 evidencia aquesta desacceleració: 52.400, 55.000, 58.000 i 60.000.
X @TurMontblanc
El 2015 es va iniciar un impuls específic a Twitter, ara X. En els darrers anys per a les destinacions turístiques aquest canal ha tingut un clar estancament. Davant d’aquesta evidència l’Oficina de Turisme de Montblanc ha tancat el compte.
Wikiloc Montblanc Medieval
Responent a la creixent demanda de recomanacions per anar a caminar l’any 2022 es va estrenar el compte a Wikiloc de l’Oficina de Turisme.
Acaba el 2024 amb 21 rutes realitzades per l’equip tècnic de l’Oficina de Turisme i 293 seguidors, eren 18 i 200 l’any anterior. S’han visitat més de 15.000 pàgines (12.000 el 2023) i s’han fet el mateix nombre de descàrregues: 700. Un any més les rutes més visitades han estat la de la Cascada de la Vall i la de l’ermita de Sant Joan.
www.montblancmedieval.cat
El web oficial de promoció turística de Montblanc es manté estable en el nombre de visualitzacions (311.000, per 322.000 i 310.000 els anys anteriors) i augmenta en el d’usuaris (92.000, per 84.000 i 80.000 els anys anteriors).
L’Oficina de Turisme de Montblanc a Google Maps
Aquesta eina cada cop s’utilitza més. Han demanat indicacions més de 19.000 persones (16.000 l’any passat) que han generat 51.000 visualitzacions al perfil i més de 3.000 visites al web.
Els tres conceptes més buscats continuen sent la ubicació de l’Oficina de Turisme, Montblanc i Montblanc Medieval.
Difusió de butlletins a través de Mailchimp
L’Oficina de Turisme de Montblanc utilitza periòdicament aquest canal per informar de les activitats que es desenvolupen a la destinació i per difondre les activitats turístiques que s’hi organitzen.
Durant l’any s’han enviat 68 butlletins amb un índex d’obertura del 32%.
Notes de premsa i articles
Durant l’any 2023 l’Oficina de Turisme de Montblanc ha elaborat i distribuït 37 notes de premsa. A més, s’ha coordinat amb l’Agència Catalana de Turisme, el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona i el Servei de Turisme del Consell Comarcal de la Conca de Barberà per atendre i acompanyar periodistes i influenciadors.
Qui gestiona les xarxes socials de Montblanc Medieval?
A Montblanc la responsabilitat de comunicar la destinació turística a través de les xarxes, dels cercadors i del web Montblanc Medieval és de l'equip de l'Oficina de Turisme que també es reforça amb el web i les xarxes més institucionals de l'Ajuntament per part dels responsables en comunicació de l'Ajuntament de Montblanc.
L'Oficina de Turisme publica missatges a les xarxes i al web de forma coordinada, es programen en funció de l'actualitat del moment i s'intenta variar en els temes centrals o els igers dels quals es comparteixen imatges.
Tot plegat és possible gràcies als protagonistes de les xarxes socials: els usuaris. Ells proveeixen d'imatges de gran qualitat que donen mirades singulars i úniques d'un mateix element, fan comentaris, interactuen amb els “m'agrada” i les comparticions, i s'acaben convertint en prescriptors fiables de la destinació, ja que no deixen de recomanar.
Fa anys que els comptes de Facebook i Instagram tenen més seguidors que habitants té el municipi. Respecte a les grans ciutats, Montblanc té l'inconvenient lògic de no tenir tant volum de seguidors de convilatans, i resulta imprescindible teixir una xarxa real de potencials visitants.
Per això el paper dels vilatans és molt important, ja que han passat a desenvolupar una tasca clau en la promoció de Montblanc. Les imatges que comparteixen a Instagram donen una visió real i molt variada del municipi en tots els moments de l'any i a Facebook hi fan comentaris que poden ser profitosos per als possibles visitants.