Montblanc Medieval acaba 2024 amb 37.000 seguidors a les xarxes socials
15/01/2024
L'Oficina de Turisme de Montblanc va tancar l'any 2023 amb 37.004 seguidors a la seva comunitat virtual a través de les diverses xarxes socials que gestiona amb la marca Montblanc Medieval. Els anys anteriors n’eren 35.114, 33.431, 32.114 i 28.888. L’any 2020, amb l’esclat de la crisi sanitària, l’Oficina de Turisme de Montblanc va centrar molts esforços a la comunicació a través de les xarxes socials, amb campanyes que tenien l’objectiu de fidelitzar els seguidors i incrementar-ne el nombre gràcies a la funció de prescriptors que tenen els propis usuaris de les xarxes. Aquesta activitat tingué un resultat exitós, però es va veure alentida a partir del mes de juliol de 2021, amb una frenada en l’increment de seguidors. El creixement en els dos últims anys ha estat similar i més lent. En tancar 2023, un any més, Facebook és la xarxa on hi ha un major nombre de seguidors, amb 17.675 la pàgina principal i 1.547 a la de Terrània, aquesta amb molt poca activitat. L’any anterior havien tancat amb 16.928 i 1.522, respectivament. Per tant, l’augment ha estat moderat A Instagram s’ha passat de 12.800 a 13.900 i a Twitter de 3.864 a 3.882. Aquestes dades refermen l’idea de reforçar l’activitat a Instagram i de la pàgina principal de Facebook.
Facebook /TurMontblanc
L’activitat de la pàgina de Facebook de Montblanc Medieval es va estancar l’any 2021, amb un mínim creixement de 28 seguidors. El 2023 s’ha acabat amb 17.675 seguidors, amb un augment de 747 seguidors, més que l’any anterior quan en foren 621.
Instagram @montblanc_medieval
A la xarxa de les imatges per excel·lència el compte de Montblanc Medieval ha tingut un augment de 1.100, confirmant un creixent sostingut en els darrers tres anys: 961 seguidors, el 2022 i 1.136 seguidors el 2021. Amb 13.900 seguidors el compte d’Instagram @montblanc_medieval es manté en el TOP-15 del país entre les destinacions turístiques. Després de dos anys a la tretzena posició n’ha baixat una. Per davant hi ha en aquest ordre Barcelona, l’Ametlla de Mar, Tarragona, Girona, Salou, Begur, Roses, Lleida, Montroig - Miami Platja, Cadaqués, Sitges, La Vall de Boí i La Ràpita.
Durant l'any les 402 publicacions i les 909 stories compartides han generat més de 26.000 interaccions i un abast a vora de 210.000 usuaris.
L’any passat foren 201 publicacions, 378 stories, més de 58.000 interaccions (hi ha un canvi en el comportament de l’usuari) i un abast vora els 200.000 usuaris.
L'Oficina de Turisme promou l'ús de l'etiqueta #montblancmedieval per tal de projectar imatge de marca de la destinació. En estrenar-se el primer compte l'agost de 2013 hi havia 289 fotografies amb aquesta etiqueta. A l'inici de 2022 n’eren 52.400, en començar 2023 eren 55.000 i en acabar l’any 58.000. L’increment és sostingut, però lent, ja que es veu un canvi de tendència: els usuaris publiquen menys fotos però comparteixen més stories.
X @TurMontblanc
El 2015 es va iniciar un impuls específic a Twitter. Tanmateix en els darrers anys i per a les destinacions turístiques aquest canal ha tingut un estancament ben visible. Es va acabar 2023 amb 159 pràcticament la meitat respecte l’any passat. Hi ha hagut 76.000, 118.000 el 2022; 23.010 visites de perfil, per 51.000 l’any anterior i s’ha acabat amb 3.882 seguidors (amb un increment de 18).
Wikiloc Montblanc Medieval
Responent a la creixent demanda de recomanacions per anar a caminar l’any 2022 es va estrenar el compte a Wikiloc de l’Oficina de Turisme. L’evolució de l’activitat durant el 2023 ha estat molt positiva, amb 18 rutes realitzades per l’equip tècnic de l’Oficina de Turisme i 200 seguidors. S’han visitat prop de 12.000 pàgines i s’han fet més de 700 descàrregues. Les rutes més visitades un any més han estat la de la Cascada de la Vall i la de l’ermita de Sant Joan.
www.montblancmedieval.cat
El web oficial de promoció turística de Montblanc ha tingut més de 322.000 visualitzacions (310.000 l’any passat), amb més de 84.000 usuaris (80.000 l’any passat).
L’Oficina de Turisme de Montblanc a Google Maps
Han demanat indicacions vora 16.000 persones que han generat vora 60.000 visualitzacions al perfil, més de 3.000 visites al web i 873 trucades telefòniques directes a l’Oficina de Turisme. Els tres conceptes més buscats han estat la ubicació de l’Oficina de Turisme, Montblanc i Montblanc Medieval.
Difusió de butlletins a través de Mailchimp
L’Oficina de Turisme de Montblanc utilitza periòdicament aquest canal per informar de les activitats que es desenvolupen a la destinació i per difondre les activitat turístiques que s’hi organitzen. Durant l’any s’han enviat 74 butlletins amb un índex d’obertura del 34%.
Notes de premsa i articles
Durant l’any 2023 l’Oficina de Turisme de Montblanc ha elaborat i distribuït 56 notes de premsa i ha publicat 5 articles al seu bloc. A més, s’ha coordinat amb l’Agència Catalana de Turisme, el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona i el Servei de Turisme del Consell Comarcal de la Conca de Barberà per atendre i acompanyar periodistes i influencers.
Qui gestiona les xarxes socials de Montblanc Medieval?
A Montblanc la responsabilitat de comunicar la destinació turística a través de les xarxes, dels cercadors i del web Montblanc Medieval és de l'equip de l'Oficina de Turisme que també es reforça amb el web i les xarxes més institucionals de l'Ajuntament per part dels responsables en comunicació de l'Ajuntament de Montblanc.
L'Oficina de Turisme publica missatges a les xarxes i al web de forma coordinada, es programen en funció de l'actualitat del moment i s'intenta variar en els temes centrals o els igers dels quals es comparteixen imatges. Tot plegat és possible gràcies als protagonistes de les xarxes socials: els usuaris. Ells proveeixen d'imatges de gran qualitat que donen mirades singulars i úniques d'un mateix element, fan comentaris, interactuen amb els “m'agrada” i les comparticions, i s'acaben convertint en prescriptors fiables de la destinació, ja que no deixen de recomanar.
Fa anys que els comptes de Facebook i Instagram tenen més seguidors que habitants té el municipi. Respecte a les grans ciutats, Montblanc té l'handicap de no tenir tant volum de seguidors de convilatans, i resulta imprescindible teixir una xarxa real de potencials visitants. Per això el paper dels vilatans és molt important, ja que han passat a desenvolupar una tasca clau en la promoció de Montblanc. Les imatges que comparteixen a Instagram donen una visió real i molt variada del municipi en tots els moments de l'any, a Facebook hi fan comentaris que poden ser profitosos per als possibles visitants, i a Twitter s'encarreguen de difondre missatges amb els retuits.
En total, una comunitat que supera els 37.000 membres gràcies als quals Montblanc Medieval es dona a conèixer en cercles on no s'hi pot arribar a través dels mitjans tradicionals.