Montblanc Medieval acaba 2020 superant els 32.000 seguidors a les xarxes socials

Durant la pandèmia no s'ha aturat l’activitat a Facebook i a Instagram i s’ha tancat l'any amb un notable augment de seguidors

11/01/2021

L'Oficina de Turisme de Montblanc va tancar l'any 2020 amb 32.114 seguidors a la seva comunitat virtual a través de les diverses xarxes socials que gestiona amb la marca Montblanc Medieval. L’any passat n’eren 28.888.
A partir de l’esclat de la crisi sanitària l’Oficina de Turisme de Montblanc va centrar molts esforços a la comunicació a través de les xarxes socials, especialment a través de campanyes que tenien com a objectiu fidelitzar els seguidors i incrementar-ne el nombre en la mesura del possible gràcies a la funció de prescriptors que tenen els propis usuaris de les xarxes.
L'any 2014 es va iniciar una aposta decidida per les xarxes socials com a mitjà de relació amb possibles visitants i, a la vegada, com a element d'interacció directa i efectiva amb un públic ampli configurat per convilatans, turistes que han estat al municipi i futurs visitants que encara no han pres la decisió d'anar a Montblanc. La singularitat de l’any 2020 no ha fet altra cosa que evidenciar la necessitat que té qualsevol destinació turística o establiment privat d’estar present a les xarxes i ha refermat la necessitat de comunicar correctament.
En tancar 2020, un any més, Facebook és la xarxa on hi ha un major nombre de seguidors, amb 16.277 a la pàgina principal i 1.491 a la de Terrània (que a causa de la suspensió del festival per la pandèmia ha tingut poc dinamisme). A Instagram n’hi ha 10.703 i a Twitter 3.643. Aquestes són les tres xarxes on es treballa més intensament, amb publicacions cada dia de l'any i una estreta relació amb els usuaris.


Nombre de seguidors a les xarxes socials gestionades per l’Oficina de Turisme. Any 2020
Font: Elaboració pròpia Oficina de Turisme de Montblanc

 

Facebook /TurMontblanc
La pàgina de Facebook de Montblanc Medieval acabà l'any amb 16.277 seguidors, amb un increment de 888. La pujada ha estat menor que l’any anterior pel fet que no s’han realitzat campanyes de promoció coincidint amb els quatre grans esdeveniments que se celebren a Montblanc, ja que tots es van haver de suspendre per la pandèmia.
La funció principal de la pàgina és captar l’interès de possibles visitants de la destinació turístic Montblanc. Això és, informar sobre aspectes relacionats amb el turisme i promocionar els esdeveniments que tenen lloc a Montblanc, estiguin o no directament organitzats per l'Oficina de Turisme. S'hi poden trobar totes les notícies, igual que a www.montblancmedieval.cat
Paradoxalment, aquest 2020, s’han hagut de transmetre missatges del tot contradictoris amb l’esperit de qualsevol ens de promoció turística. Durant setmanes es va dir “queda’t a casa”. Però, a la vegada, hi havia un recordatori de que quan fos possible tornar a viatjar Montblanc era una destinació ideal per molts motius.
Durant l’any no s’ha deixat de saludar dia a dia als seguidors. S'utilitza una imatge que inspiri visites o escapades al municipi. Es tria d'Instagram, entre totes les que es comparteixen amb l'etiqueta #montblancmedieval. Són imatges que reflecteixen l'actualitat: celebracions, festes, elements meteorològics, paisatges i patrimoni monumental. Cada mes se'n fan reculls i es convida als usuaris a votar-les. Precisament aquests dies es fa la tria de les millors imatges de l'any 2020.
El 2020 a través de Facebook s’han impulsat dues campanyes durant el confinament que estaven lligades amb altres xarxes: #MontblancDesDeCasa amb Instagram i #MontblancEmSona amb Spotify.
El públic seguidor del compte de Montblanc Medieval a Facebook té unes característiques clares. És proper, català en més d'un 90%, principalment de les demarcacions de Barcelona i Tarragona. És majoritàriament públic femení, el 70%. L'edat està prou repartida, però sobresurt el segment de 35 a 44 anys amb un 35% del total, per davant de 45 a 54 anys, amb el 27% i de 25 a 34, amb el 15%. Un perfil que lliga bastant amb el turista que visita Montblanc, i que d’un any a l’altre ha augmentat la mitjana d’edat.
L'Oficina de Turisme també gestiona la pàgina de Terrània que va ser creada el 2014 a petició dels ceramistes de la comarca i que se centra específicament en aspectes relacionats amb el Festival Internacional de Ceràmica de Montblanc i s'activa sempre un parell de mesos abans del festival. El fet de suspendre l’edició d’enguany del festival ha fet que no estigués gaire actiu i no s’hi realitzés cap campanya, amb la qual cosa l’increment de seguidors ha estat mínim, només 20, i se situa en 1491.

Evolució del nombre de seguidors a la pàgina general de Facebook /TurMontblanc 2016 - 2020

Font: Elaboració pròpia Oficina de Turisme de Montblanc

 

Instagram @montblanc_medieval
A la xarxa de les imatges per excel·lència l'evolució del compte de Montblanc Medieval segueix la tendència d'anys anteriors i ha estat molt positiva. Aquest compte, estrenat el maig de 2016 ha passat de 8.582 a 10.703 seguidors al llarg de l'any 2019. El 59% són dones, de 35 a 44 anys la majoria, i més d'un 80% són de Catalunya.
Amb aquesta xifra de seguidors el compte d’Instagram @montblanc_medieval es converteix en el desè del país entre les destinacions turístiques. Per davant hi ha en aquest ordre Barcelona, l’Ametlla de Mar, Tarragona, Girona, Palafrugell, Salou, Roses, Lleida i Deltebre.
Durant l'any, les 375 fotografies compartides han acumulat més de 264.500 «m'agrada», i s'ha arribat a una mitjana diària de 700 per foto. En aquest aspecte cal destacar que 24 imatges han superat el miler de «m’agrada».
La foto amb més «m'agrada» de l'any fou la publicada el 27 de desembre, una imatge del Pont de les Bruixes que obtingué 1.577 likes, una xifra que supera les obtingudes per una del carrer de la Plebania (1.548) i dues de la plaça Major (1.412 durant el rodatge de la pel·lícula Las leyes de la frontera, i 1382 amb la decoració nocturna nadalenca).
Cada matí es publica una foto que mostra els atractius del municipi. Fotos de Montblanc, la Guàrdia dels Prats, Lilla, Prenafeta i Rojals, de patrimoni, de paisatges, detalls, panoràmiques, festes, esdeveniments, gent... Les imatges pretenen inspirar els seguidors i que es converteixin en un reclam per decidir fer una visita.
Totes les fotografies les realitza l'equip de l'Oficina de Turisme. Només es va trencar aquest hàbit durant el confinament. De mitjans de març a a l’inici de maig es van publicar fotos dels usuaris que prenien part en el campanya #MontblancDesDeCasa, un concurs on els seguidors participaven compartint imatges des de casa seva.
L'Oficina de Turisme promou l'ús de l'etiqueta #montblancmedieval per tal de projectar imatge de marca de la destinació. En estrenar-se el primer compte l'agost de 2013 hi havia 289 fotografies amb aquesta etiqueta. A l'inici de 2020 n’eren 42.600 i en acabar 47.700. D'aquestes fotos cada dia se'n selecciona una que serveix per dir bon dia des de la pàgina de Facebook.
Cada any es dinamitzava el compte i l'etiqueta #montblancmedieval amb l'organització del concurs de la Setmana Medieval, ja plenament consolidat entre els seguidors, i el de Clickània. Enguany a causa de la pandèmia es va adaptar el primer i no es va fer el segon.

Evolució del nombre de seguidors al perfil d’Instagram @montblanc_medieval 2016 - 2020
Font: Elaboració pròpia Oficina de Turisme de Montblanc

 

Twitter @TurMontblanc
El 2015 es va iniciar un impuls específic d'aquest canal que en els darrers anys ha tingut un important creixement. S'ha acabat l'any amb 561 publicacions (a l’abril 74), 745.700 impressions (80.200 al gener), i 6.752 visites (1.132 a l'abril).
Es va acabar 2019 amb 3.643 seguidors, amb un increment al llarg de l'any de 197.
Tradicionalment s'han compartit informacions relatives als esdeveniments principals de la vila, així com notícies. També es comparteix la mateixa foto que s'utilitza a Instagram per a dir bon dia, cosa que genera un bon nombre de “m'agrada”, de retuits i de mencions. En aquest darrer cas és molt important que es generin retuits i mencions des de pàgines amb milers de seguidors com pot ser Catalunya Experience, ja que ajuden a posicionar molt millor la destinació.
El tuit més exitós (TopTweet) fou la publicació de l’11 de desembre on s’anunciava l’obtenció del premi Jordi Cartanyà per part del projecte Respira Montblanc, amb 6.103 impressions.

Evolució del nombre de seguidors al perfil de Twitter /TurMontblanc 2016 - 2020
Font: Elaboració pròpia Oficina de Turisme de Montblanc

 

El web www.montblancmedieval.cat complement de les xarxes socials
La comunicació turística cal fer-la a través de diversos canals ja que el ventall d’usuaris és molt ampli. Per aquest motiu el web es converteix en el millor complement a la informació que es pot obtenir a través de les xarxes.
La immediatesa de les xarxes socials fa necessari que el web es converteixi en un repositori de la informació, allà on es pot trobar en qualsevol moment de forma senzilla.
El 2020 el web ha tingut un paper molt important a l’hora de comunicar informació relativa a les afectacions del COVID-19 que fos d’utilitat per als professionals vinculats a l’activitat turística.
S’hi pot trobar l’enllaç a l’espai habilitat per l’Agència Catalana de Turisme i la Direcció General de Turisme amb mesures econòmiques de suport al sector turístic; documentació d’interès; consultes i atenció a les empreses; i webs de referència.
També una selecció d’articles i de documentació d’interès tant per als agents del sector privat com del sector públic, propostes formatives en vídeo, un recull de mesures que s’han pres en altres llocs, respostes a les preguntes més freqüents que es poden fer els visitants de Montblanc en relació a l’atenció al públic, les visites guiades o els esdeveniments, i l’enllaç a la secció de ràdio Passió pel turisme que produeix Ràdio Montblanc per a les emissores de la Xarxa on cada setmana es parla de la situació de les oficines de turisme.
Al llarg de l’any el web ha tingut 50.457 usuaris únics. I el nombre de pàgines visualitzades úniques fou de 143.589. El moment de més trànsit fou al mes d’agost, amb 29.009 i el tema més buscat les visites guiades d’estiu.

 

Qui gestiona les xarxes socials de Montblanc Medieval?
A Montblanc la responsabilitat de comunicar la destinació turística a través de les xarxes i del web Montblanc Medieval és de l'equip de l'Oficina de Turisme que també es reforça i complementa amb el web i les xarxes institucionals per part dels responsables en comunicació de l'Ajuntament de Montblanc.
L'Oficina de Turisme publica missatges a les xarxes i al web de forma coordinada, es programen en funció de l'actualitat del moment i s'intenta variar en els temes centrals o els igers dels quals es comparteixen imatges.
Tot plegat és possible gràcies als protagonistes de les xarxes socials: els usuaris. Ells proveeixen d'imatges de gran qualitat que donen mirades singulars i úniques d'un mateix element, fan comentaris, interactuen amb els “m'agrada” i les comparticions, i s'acaben convertint en prescriptors fiables de la destinació, ja que no deixen de recomanar.
Ja l'any 2015 el compte de Facebook va acabar amb més seguidors que habitants té el municipi i actualment es duplica de llarg. Respecte a les grans ciutats, Montblanc té l'handicap de no tenir tant volum de seguidors de convilatans, i resulta imprescindible teixir una xarxa real de potencials visitants.
Tot i això, el paper dels vilatans és molt important, i han passat a desenvolupar una tasca clau en la promoció de Montblanc. Les imatges que comparteixen a Instagram donen una visió real i molt variada del municipi en tots els moments de l'any, a Facebook hi fan comentaris que poden ser profitosos per als possibles visitants, i a Twitter s'encarreguen de difondre missatges amb els retuits.
En total, una comunitat de més de 32.000 membres gràcies als quals Montblanc es dona a conèixer en cercles on no s'hi pot arribar a través dels mitjans tradicionals.

Evolució del nombre de seguidors als comptes de destinacions turístiques maig-desembre 2020
Font: APTALC (Associació de Professionals de l’Administració Local de Catalunya)