Més de 5.300 visitants passen per l’Oficina de Turisme de Montblanc en una temporada d'estiu atípica
18/09/2020
El passat cap de setmana marcà la fi de la tradicional temporada turística d’estiu, marcada per la crisi sanitària de la COVID-19, que ha condicionat el comportament dels ciutadans i ha canviat completament els hàbits vacacionals, de consum i de viatges.
La valoració que se’n fa des de l’Oficina de Turisme de Montblanc és prou positiva si es té en compte les expectatives inicials que eren del tot incertes ja que l’escenari era desconegut i no es podia fer cap previsió amb relació a l’experiència dels anys anteriors.
Després del confinament l'Oficina de Turisme de Montblanc va adaptar les seves instal•lacions i va reobrir el 6 de juliol. També va variar els serveis que ofereix. Enguany no s’han pogut repetir serveis consolidats com les visites a la muralla els matins dels dies feiners de juliol i agost, les visites nocturnes o els tres tipus de visita que s’oferien tots els caps de setmana.
L’alternativa ha estat una visita enogastronòmica d’una hora i mitja de durada, amb capacitat limitada, i que s’ha ofert cada matí, tots els dies de la setmana, a les 10h en castellà i a les 11h en català. Entre el 10 de juliol, inici de les visites, i el passat diumenge 13 de setembre, de les 144 possibles han sortit 127 visites (88%) amb un total de 1.178 persones. Per tant, una mitjana per sota de 10 persones per grup.
Pel que fa a l’atenció als visitants les xifres d’aquest estiu no es poden comparar amb cap de les recollides des que obrí el servei l’any 2000. Al juliol es van atendre 441 consultes, un total de 1.140 persones. A l’agost foren 1.149 consultes, 3.208 persones, i fins al 12 de setembre s’havien atès 377 consultes, que representen 997 persones. Un total, doncs, de 1.937 consultes i 5.345 persones ateses.
S’ha pogut observar que al juliol l’activitat turística era molt irregular, amb pocs turistes i poques visites (28 visites, 170 persones). A l’agost hi hagué un clar canvi de tendència, amb més visitants i un increment de visites guiades (79 visites, amb 815 persones). És significatiu que els dos dies de més activitat a l’Oficina de Turisme van ser els dijous 20 i 27, amb 63 i 61 consultes, respectivament, en unes dates en les que tradicionalment baixava l’afluència de turistes.
També les dues primeres setmanes de setembre han estat molt més actives que el juliol (20 visites amb 193 persones) i el dissabte 12 es convertí en el tercer dia de més activitat d’aquest estiu amb 60 consultes.
Pel que fa a la procedència dels visitants, més d’un 80% venien de Catalunya, molts dels quals estaven allotjats a casa seva. Aquest estiu ha estat molt observable un tipus de visita de descoberta amb desplaçaments des del domicili habitual cap a indrets d’arreu del país on fer una escapada de descoberta d’unes poques hores.
Tanmateix, ha resultat evident que l’allotjament de Montblanc i de la Conca de Barberà ha tingut un elevat índex d’ocupació amb turistes que valoraven la tranquil•litat, els espais naturals, el producte de proximitat i les visites culturals.
En el cas dels visitants que no provenen de Catalunya la baixada ha estat espectacular i s’ha quedat prop de l’absència absoluta. El mercat francès, que sempre és el principal a l’estiu, ha quedat molt minvat. L’espanyol també ha baixat i només el País Valencià ha aguantat amb unes dades rellevants. Ha estat molt notori que aquest estiu no hi ha hagut tants turistes allotjats al litoral de la Costa Daurada que es desplacessin cap a l’interior.
Al llarg de l’estiu l’Oficina de Turisme de Montblanc ha pogut anar desenvolupant algunes de les activitats que organitza sota la marca #Safrània365 i Viu Montblanc en família. S’han pogut realitzar en les dates previstes la plantada de safrà i la nova activitat «Anem a l’hort!», es van realitzar canviant les dates inicials «A la vinya en família» i «Vi, glosa i estrelles». Només es va haver de suspendre la Mostra de cervesa artesana.