Les visites guiades a Montblanc segueixen creixent el 2017

S'ha superat la xifra de 14.000 usuaris de les visites de cap de setmana, en grup i d'escolars.

02/01/2018

L'any 2017 tanca amb xifres molt positives pel que fa a l'activitat de l'Oficina de Turisme de Montblanc que va estrenar ubicació el dia 1 de juliol. En el cas de les visites guiades s'ha assolit la màxima activitat des que funciona aquest servei i per quart any consecutiu ha marcat un rècord.
Un total de 14.397 visitants han gaudit de les explicacions dels Guies de Montblanc. Les proporcions han estat similars a les de l'any passat. El 47,7%  han fet la visita individual (bàsicament de cap de setmana), el 29,3% eren escolars, i el 23% eren grups d'adults.
Montblanc consolida la línia ascendent d'aquest servei, molt marcada a partir de  2014. S'evidencia que existeix un públic fidel al qual s'hi suma aquell qui valora la possibilitat de descobrir el patrimoni i la història de la mà d'un grup de guies consolidat i que acumula experiència i prestigi.

Visites individuals
Les visites individuals s'ofereixen principalment el cap de setmana. S'han acompanyat 6.864 persones, superant les 5.090 persones de 2016. Existeixen quatre tipus de visita: la clàssica visita monumental, que des de 2000 es fa cada dissabte i diumenge i que segueix tenint una gran acceptació entre el públic; la visita gastronòmica, que des de 2011 combina la visita a la muralla i les esglésies amb dos tastets gastronòmics acompanyats de vi de la DO Conca de Barberà; la visita a les pintures rupestres en una excursió des de Rojals; i la visita a les torres de la muralla i el pas de ronda cada dia de l'any i que té dues variants a l'estiu (nocturna i en francès). A aquestes s'hi afegeix la visita lliure a la muralla que ja s'oferia per Setmana Medieval i Clickània, i que enguany com a prova pilot també s'ha fet els dies feiners del mes d'agost.
 

Visites de grup a la carta
El 2017 ha superat la xifra de visitants de l'any passat i marca una tendència a l'alça. De 106 grups l'any 2015 i 149 l'any passat, s'ha arribat a 154. I de 2.545 persones el 2015 i 3.128 l'any passat, s'han acompanyat 3.317 persones.
En aquest cas, el ventall temàtic per a grups és ampli tant pels continguts com per l’orientació a públics diversos. Des de l'any 2006 s'inclou la possibilitat de combinar la visita amb el dinar.
Visites escolars
Com en el cas de les visites de grups, els mesos de major activitat van d’octubre a maig, quan es treballa amb client directe que acostuma a repetir l'experiència.
L'Oficina de Turisme va començar a gestionar aquest tipus de visita l'octubre de 2015, per la qual cosa el 2017 ha estat el segon any sencer oferint aquest servei.
Les xifres finals són satisfactòries, amb 177 grups acompanyats (166 el 2016) integrats per 4.216 escolars (3.688 el 2016).
Aquest any s'ha anat consolidant la reformulació dels continguts de les visites i actualment el ventall de visites escolars és prou ampli per poder atendre alumnes de totes les franges d'edat des de pre-escolar fins a Batxillerat.
Els factors d'èxit de les visites guiades a Montblanc després de molts anys amb xifres entre els 6.000 i 7.000 visitants, l'any 2014 es va superar la barrera dels 10.000, i enguany s'han passat els 14.000.
Les visites guiades s'han convertit en un element que ajuda a desestacionalitzar l'activitat turística de Montblanc, s'ha convertit en un motiu per visitar el municipi i segueix complementant les visites d'aquells que arriben per qualsevol altra raó.
El turista individual, qui es programa les sortides de forma autònoma, segueix en augment. Tant si planifica amb temps el seu viatge com si decideix sobre la marxa, valora el factor qualitatiu de la visita guiada tant o més que el preu.
Les visites guiades a Montblanc tenen un model de funcionament molt singular i sovint és posat com a exemple de dinamització local. Diversos agents es comprometen per generar prestigi, reconeixement i confiança entre turistes i agents organitzadors en base a la qualitat del contingut i la metodologia.
A banda de les tasques de definició de continguts, promoció i coordinació que es fan des de l'Oficina de Turisme, el paper principal és dels Guies Turístics de Montblanc, un col·lectiu dinàmic, format i motivat que aporta al marc monumental el valor afegit de poder interpretar i comprendre tot allò que es veu. També cal destacar la importància de comptar amb la implicació dels restaurants col·laboradors, el Museu Comarcal de la Conca de Barberà i la parròquia de Santa Maria.