L’Oficina de Turisme de Montblanc tanca 2019 amb més de 45.000 persones ateses

El mesos d'octubre, agost i abril han tornat a ser els de major activitat

07/01/2020

Com cada inici d'any, l’Oficina Municipal de Turisme de Montblanc presenta el balanç de les dades estadístiques recollides durant l'any acabat de finalitzar. El 2019 ha suposat una davallada en el nombre de consultes ateses, atribuïble en bona part al factor climàtic. D'aquesta manera des del punt de vista estadístic s'ha tancat el millor quinquenni de la història de l'oficina de turisme (2014-2018).
S'han atès 13.214 consultes, que suposen 45.254 persones. L'evolució de l'activitat per mesos ha estat similar a altres anys. Només quatre mesos han superat les xifres de l'any anterior: maig, juny, setembre i desembre. En canvi, el temps va condicionar el primer trimestre, molt positiu el 2018, amb una davallada de 800 consultes. També es van observar baixades els mesos de més activitat: abril, juliol, agost i octubre. La calor dels mesos de juliol i agost va anar en contra de l'activitat turística a la vila i es van registrar 500 consultes menys.



La procedència dels turistes

La tipologia dels turistes que visiten Montblanc no varia gaire d'un l'any per l'altre. Les dades percentuals estan molt consolidades any rere any. En el darrer any s'ha vist com el nombre de turistes europeus ha seguit creixent.
Pràcticament tots els turistes arriben amb el seu propi vehicle per culpa dels dèficits crònics en transport públic que pateix la Conca de Barberà i que tenen una incidència directa en l'activitat turística. Per això, un any més, és insignificant el nombre de visitants que arriben en tren o en autobús de línia.
El mercat de proximitat, català, és hegemònic i segueix sent clarament el principal, amb un 68,9. El català és un visitant fidel, que es manté tot l'any, més en forma d'escapada que d'estada, omple els esdeveniments i és el pilar del sector turístic al municipi, tal com confirma el sector empresarial.
El turista espanyol està recuperant-se lleugerament en els darrers anys i ha representat el 13,5%, mentre que el 2018 era el 13%. Com es ve repetint en els darrers anys, les quatre principals zones emissores de turistes segueixen sent el País Valencià, Madrid, el País Basc i Aragó.
El turisme estranger ha igualat la xifra de l'any anterior: un 17,6% que confirma l'evolució positiva dels darrers anys: 14,4%, 15,2% i 17,6%. És la més alta registrada fins ara i, com sempre es fonamenta en les magnífiques xifres del turisme provinent de França.
França representa la meitat dels turistes estrangers que visiten Montblanc, principalment arriben de la regió del Roina, París, Migdia – Pirineus, i el Llenguadoc. És molt important la incidència durant els mesos d'estiu del càmping Montblanc Park, especialitzat en públic familiar francès.
De la resta d'Europa, Holanda, el Regne Unit, Alemanya i Bèlgica han tornat a ser les que han seguit a França com a mercats emissors de visitants.
Com sempre, de la resta del món ha arribat un menor nombre de turistes, amb els Estats Units, Argentina, Canadà i Austràlia com a principals emissors.


On dorm el turista que visita Montblanc?
Cada any la xifra més alta és la dels turistes que dormen a casa seva, és a dir, els qui visiten Montblanc com a excursió d'unes hores. La dependència del turista de proximitat és absoluta, encara que la xifra percentual va baixant d'any en any, cosa que cal valorar positivament. Actualment està en un 58,7% del total dels qui han fet consultes a l'oficina de turisme.
Dels qui estan fora de casa (en un allotjament turístic, segona residència o bé a casa de familiars o d'amics), un 7,5%% estan de pas, en ruta i no tenen clar encara on dormiran.
La tradicional manca d'allotjament de Montblanc i la Conca de Barberà fa que els números de turistes allotjats a la comarca no puguin ser molt alts. Amb tot, la xifra puja any rere any i ha arribat al 12,3% del total. En aquest cas es fa molt evident l'impacte del Càmping Montblanc Park, un establiment que cada amplia les seves instal·lacions.
Fora de la comarca, on s'allotgen més persones de les que utilitzen el servei de l'Oficina de Turisme és a Salou (4,4%), Tarragona (3,1%) i Cambrils (2,3%), unes xifres similars a anys anteriors.
Un any de novetats i consolidacions
L'any 2019 l'Oficina de Turisme de Montblanc ha impulsat diverses novetats adreçades als turistes i als establiments turístics de Montblanc que han estat molt ben rebudes.
• Dins de #Safrània365 es va consolidar una exitosa Vermutada Popular el cap de setmana de la Setmana Santa i s'hi afegí la Mostra de Cervesa Artesana el segon cap de setmana d'agost.
• L'obertura de les torres i el pas de ronda els dies feiners de juliol i agost.
• La realització i presentació de vídeos promocionals dels atractius del municipi.
• L'estrena del programa d'activitats «Viu Montblanc en família» amb vuit activitats adreçades a grans i petits que tenien l'objectiu d'acostar els productes de proximitat.

Un any de reconeixements
L'any 2019 ha seguit la línia de l'anterior i hi ha hagut reconeixements per a l'activitat turística de Montblanc.
• A l'abril es va acollir una jornada del III Congrés Català de la Cuina dedicat a productes agroalimentaris del territori.
• Montblanc fou finalista al guardó de capital del turisme rural que impulsa Escapada Rural, el portal líder en turisme rural.
• La Universitat de Girona i la Universitat Rovira i Virgili han acollit xerrades sobre la gestió turística a Montblanc adreçades als alumnes de Turisme.
• Montblanc com a Vila amb caràcter ha intensificat la participació en accions de promoció i formació de l'Agència Catalana de Turisme, lligades directament a la marca Catalunya.

2020, un any de celebració
L'any 2020 que ara comença serà un any de commemoració, ja que es compliran 20 anys de l'obertura de l'oficina de turisme, la creació de la marca Montblanc Medieval i l'estrena dels Guies de Montblanc.
L'efemèride suposarà que al llarg de l'any se celebrin petits actes que recordaran els vint anys d'activitat de l'Àrea de Turisme de l'Ajuntament de Montblanc. Hi haurà visites guiades singulars, s'acolliran reunions sectorials i es faran trobades d'influenciadors turístics.
Això coincidirà amb l'evolució continuada dels esdeveniments turístics que cada any ajuden a impulsar l'activitat turística de la vila. Brickània, el festival de Lego confirmarà la vessant més participativa del públic amb els tallers de robòtica per a tots les edats. Terrània, el festival internacional de ceràmica incorporarà més tallers que mai en una edició plena de novetats. Clickània, el festival de Playmobil, tornarà a tenir cinc dies de celebració. I #Safrània365 seguirà ampliant el calendari d'activitats on els productes agroalimentaris de proximitat són els protagonistes.