L’Oficina de Turisme de Montblanc tanca 2018 amb més de 53.000 persones ateses

Per vuitè any consecutiu s'han superat les 15.000 consultes.

03/01/2019

Com cada inici d'any, l’Oficina Municipal de Turisme de Montblanc presenta el balanç de les dades estadístiques recollides durant l'any acabat de finalitzar. El 2018 ha estat el primer any sencer d'activitat a la nova ubicació de l'Oficina de Turisme, a l'antic celler modernista. S'ha tancat amb uns resultats molt positius, que consoliden els darrers cinc anys com el millor quinquenni de la història des del punt de vista turístic.
S'han atès 15.622 consultes, que suposen 53.501 persones. Per vuitè any consecutiu s'han superat les 15.000 consultes ateses, una xifra que confirma la importància de l'activitat turística a Montblanc i l'evidència que la vila és una de les principals destinacions turístiques de l'interior de Catalunya, especialment en visitants de diverses hores.
L'evolució de l'activitat per mesos ha estat similar a la de l'any anterior, amb un augment de visitants el primer trimestre i tres baixades puntuals a l'abril, l'agost i l'octubre, els tres mesos de major activitat.


Evolució del nombre de consultes a l’Oficina de Turisme de Montblanc. Mesos de 2018
Font: Elaboració pròpia Oficina de Turisme de Montblanc
 
El primer trimestre de l'any va confirmar l'idoneïtat de la nova ubicació de l'Oficina de Turisme. Es va notar un augment en les visites guiades, especialment les que van lligades a les activitats enogastronòmiques i la calçotada.
En el cas de l'abril, en canvi, es va veure que l'oficina de turisme ha perdut centralitat durant la Setmana Medieval. En realitat, no és un problema, ja que s'ha reforçat el paper del punt d'informació de la plaça de Sant Miquel.
En els altres dos casos, és el factor climatològic el que justifica unes xifres per sota de les de 2017: a l'agost va fer molta calor i els turistes allotjats al litoral no van fer tantes escapades cap a l'interior com passa en estius més ennuvolats o plujosos; i durant la celebració de Clickània, tres dels cinc dies va fer mal temps. Malgrat això, l'agost és el segon millor de la darrera dècada i l'octubre el cinquè millor de la història de l'Oficina de Turisme.

La procedència dels turistes
La tipologia dels turistes que visiten Montblanc no varia gaire d'un l'any per l'altre. Les dades percentuals estan molt consolidades any rere any. En el darrer any s'ha vist com el nombre de turistes europeus ha seguit creixent.
Pràcticament tots els turistes arriben amb el seu propi vehicle per culpa dels dèficits crònics en transport públic que pateix la Conca de Barberà i que tenen una incidència directa en l'activitat turística. Per això, un any més, és insignificant el nombre de visitants que arriben en tren o en autobús de línia.
El mercat de proximitat, català, és hegemònic i segueix sent clarament el principal, amb un 69,4. L'any passat va ser el 72,7% del total, per tant la dependència ha baixat una mica en favor d'altres procedències. El català és un visitant fidel, que es manté tot l'any, més en forma d'escapada que d'estada, omple els esdeveniments i és el pilar del sector turístic al municipi, tal com confirma el sector empresarial.
El turista espanyol s'ha recuperat una mica i ha passat del 12,2% al 13%. Com ve succeint els darrers anys, les quatre principals zones emissores de turistes segueixen sent el País Valencià, Madrid, el País Basc i Aragó.
El turisme estranger ha evolucionat a l'alça els darrer tres anys: del 14,4%, al 15,2% i ara s'enfila al 17,6%. Una dada molt positiva, la més alta registrada fins ara i que suposa un repte de cara als propers anys.
França, com sempre, ha estat el principal emissor de turistes estrangers i ha pujat fins les 1387 consultes (100 més que l'any passat). De ser l'any 2017 pràcticament la meitat dels turistes estrangers, 48,1%, ja ha superat la meitat, 50,5%. Les zones d'on van arribar més turistes van tornar a ser la regió del Roina, Paris, Migdia – Pirineus, i el Llenguadoc. És molt important la incidència durant els mesos d'estiu del càmping Montblanc Park, especialitzat en públic familiar francès.
De la resta d'Europa, Holanda, el Regne Unit, Alemanya i Bèlgica han tornat a ser les que han seguit a França com a mercats emissors de visitants.
Com sempre, de la resta del món ha arribat un menor nombre de turistes. Els principals emissors han estat Estats Units, Argentina, Canadà i Austràlia.

 


Procedència de les consultes rebudes a l’Oficina de Turisme 2018
Font: Elaboració pròpia Oficina Municipal de Montblanc

On dorm el turista que visita Montblanc?
Cada any la xifra més alta és la dels turistes que dormen a casa seva, és a dir, els qui visiten Montblanc com a excursió d'unes hores. La dependència del turista de proximitat és absoluta, encara que la xifra percentual va baixant d'any en any, cosa que cal valorar positivament. D'un 64,2% s'ha passat a un 59,2%).
Dels qui estan fora de casa (en un allotjament turístic, segona residència o bé a casa de familiars o d'amics), un 8% estan de pas, en ruta i no tenen clar encara on dormiran.
La tradicional manca d'allotjament de Montblanc i la Conca de Barberà fa que els números de turistes allotjats a la comarca no puguin ser molt alts. Amb tot, la xifra puja any rere any i ha arribat ha passat del 10,4% a l'11,4% del total. D'aquests, pernoctaven a Montblanc 1.226 consultes, de les quals 784 ho van fer al Càmping Montblanc Park.
Fora de la comarca, on s'allotgen més persones de les que utilitzen el servei de l'Oficina de Turisme és a Salou (4,3%), Tarragona (3,2%) i Cambrils (2,2%), unes xifres similars a anys anteriors.

Un any de novetats
L'any 2018 l'Oficina de Turisme de Montblanc ha impulsat diverses novetats adreçades als turistes i als establiments turístics de Montblanc que han estat molt ben rebudes.
L'estrena de #Safrània365 amb una exitosa Vermutada Popular el cap de setmana de la Setmana Santa.
La producció i distribució d'uns dispensadors de fulletons repartits per establiments turístics i comercials del municipi que serveixen per promocionar festes, esdeveniments i visites guiades.
La producció i venda d'elements de marxandatge realitzats amb les banderoles dels esdeveniments turístics de 2017 reciclades.
L'obertura de les torres i el pas de ronda els dies feiners de juliol i agost.
La realització i presentació d'uns vídeos promocionals dels atractius del municipi.

Un any de reconeixements
L'any 2018 s'ha confirmat com un any de reconeixements per a l'activitat turística de Montblanc.
L'Agència Catalana de Turisme va incloure Montblanc com a Vila amb caràcter dins el grup d'onze ciutats i viles del país amb aquesta consideració. Això ha fet que s'hagi intensificat la participació en accions de promoció i formació lligades directament a la marca Catalunya.
L'Associació de Ceramistes de Catalunya va concedir el premi Artesania de Catalunya a l'Ajuntament de Montblanc per la trajectòria de Terrània, el Festival Internacional de Ceràmica.
A les Jornades d'Oficines de Turisme de Catalunya es va convidar l'Oficina de Turisme a explicar el model d'organització d'esdeveniments turístics de Montblanc, les ànies.
La Universitat de Girona i la Universitat Rovira i Virgili han acollit xerrades sobre la gestió turística a Montblanc adreçades als alumnes de Turisme.
Alumnes de Turisme de la URV han realitzat treballs monogràfics centrats en la planificació i l'organització de Terrània.

Accions del document