El dies 28, 29 i 30 de juny s’ha dut a terme el Curs CIAR, organitzat per l'Àrea de Turisme de l'Ajuntament de Montblanc en col·laboració amb Ramon Viñas, investigador del IPHES i director del Museu Comarcal de la Conca de Barberà. El curs s'ha adreçat als guies turístics de Montblanc i s'ha basat en els continguts d'aquest centre, el primer d'art prehistòric de Catalunya. La finalitat, la formació d’un grup de guies per iniciar les visites guiades al CIAR. En el curs han participat 16 futurs guies de l’Oficina Municipal de Turisme de Montblanc, i aquests mesos de juliol i agost, les visites que es realitzen els dissabtes a les 18h inclouran la visita al centre. Per més informació i reserves:
Oficina Municipal de Turisme
Antiga església de Sant Francesc s/n
43400 MONTBLANC
Teléfono y fax 977 86 17 33
www.montblancmedieval.org
turisme@montblanc.cat
El curs ha ofert dues hores diàries amb teòrica (material didàctic i diversos audiovisuals sobre els principals temes del CIAR), i pràctica per explicar el contingut dels 12 àmbits que integren el recorregut del centre, instal·lat a la “nova presó” de la vila.
Durant el curs s’ha entregat informació, un text-guia per cada assistent, i s’han discutit les diverses problemàtiques per activar les visites (número adient de visitants per grup, tipus de dossiers per escoles, tallers, elaboració de tríptics, etc).
ALGUNS ANTECEDENTS
Per valorar, la funció cultural i social, a la que aspira el CIAR, cal conèixer alguns precedents. A l’any 1999, en la presentació sobre la declaració de Patrimoni Mundial de l’Art Rupestre de l’Arc Mediterrani (1998), el Sr. Josep Maria Huguet i Reverter, a les hores Director General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, al referir-se a l’art rupestre de Catalunya s’expressà de la següent manera:
“ Els conjunts amb pintures rupestres de Catalunya foren declarats l’any 1985 Bién de Interés Cultural per la Ley 16/85, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español. Posteriorment, l’any 1993, la Llei 9/1993, del Patrimoni Cultural Català, els declara Bé Cultural d’ Interès Nacional, la màxima categoria de protecció que la llei preveu per als béns més rellevants del Patrimoni Cultural Català.
Si bé el fet de tenir la consideració de Bé Cultural d’Interès Nacional ja obligava especialment a totes les esferes de l’Administració en la protecció i conservació especifica d’aquests tipus de béns, la recent inclusió a la Llista del Patrimoni Mundial per part de la UNESCO, el desembre de 1998, de tots els conjunts amb pintures rupestres de Catalunya, com a part integrant de l’Art Rupestre de l’Arc Mediterrani de la Península Ibèrica, ens obliga encara més.
Entre els motius que han fonamentat la inclusió en la llista del Patrimoni Mundial destaquen la seva exclusivitat, el seu valor documental, la imbricació en un paisatge humanitzat però d’ alt valor ecològic i la fragilitat i vulnerabilitat dels jaciments amb pintures.
Aquesta Direcció General, davant la transcendència del tema, ja que recau en les administracions catalanes la conservació i protecció d’ aquests conjunts que, tot i localitzar-se en les nostres terres, ara són un patrimoni universal, patrimoni de la humanitat, ha considerat oportú fer una crida a tots els responsables municipals per tal d’ establir el marc general d’ actuació i una acció coordinada en la protecció, conservació i difusió d’ aquests conjunts i traçar les bases del futur Pla Director dels Conjunts amb Pintures Rupestres de Catalunya“.
Josep Maria Huguet i Reverter
Director General de Patrimoni Cultural
La inclusió de l'Art Rupestre de l’Arc Mediterrani de la Península Ibérica compren prop de 800 conjunts de pintura rupestre repartits per les comunitats autònomes d’Andalusia, Castella - La Manxa, Catalunya, Múrcia, València i Aragó. Aquests manifestacions rupestres, pintades en abrics al aire lliure, pertanyen als estils divulgats com: "art llevantí o conjunt figuratiu postpaleolític” i "art esquemàtic o conjunt esquemàtic-abstracte neolitic-bronze", una herència de les antigues tradicions caçadora - recol·lectora i agrícola - ramadera, que es desenvoluparen en les etapes post-paleolítiques, entre l’ Epipaleolític i l’Edat del Bronze (10.000-4.000 BP.).
A partir de la declaració de la UNESCO, s’activen les administracions i el Servei d’Arqueologia de la Generalitat posa en marxa una exposició itinerant, per tal de donar a conèixer aquest Patrimoni Mundial al públic, a més la Generalitat impulsa diferents projectes com els centres d’interpretació d’ Ulldecona i Cogul, i darrerament el MAC (Museu Arqueològic de Catalunya) organitzà la ruta de l’art rupestre de Catalunya, on s’inclou el conjunt rupestre de les muntanyes de Prades i el mateix CIAR.
El CIAR : un centre interacti
La finalitat del Centre d’Interpretació es la d’establir una estreta relació amb el públic i la societat en general, per tant es planteja com una entitat interactiva en diverses vessants: per una part, la purament expositiva i divulgativa del Patrimoni, i per l’altra, l’acadèmica i científica.
El Centre, destinat a l’art rupestre, assumeix per una part la conservació, recerca i difusió d’aquest Patrimoni, i per altre, la del seu entorn natural. A mes, pretén ser un fòrum obert als debats i ser promotor de projectes, congressos, cursos, tallers, itineraris, publicacions, plans de protecció, vigilància, així com el d’emprendre campanyes d’educació i sensibilització, relacionades amb aquesta parcel·la de la nostre història.
La part expositiva i divulgativa, integra la planta baixa de la nova presó amb els següents espais:
3- Sala d’actes i audiovisual
4- El medi físic de la Conca i Muntanyes de Prades
5- Història geològica
6- L’Art i els humans
7-8-9- L’Art rupestre a les Muntanyes de Prades
10. A- L’Art rupestre a les Muntanyes de Prades
10. B- L’Art rupestre a Catalunya
10. C- L’Art rupestre: Els gravats
Teories interpretatives
11- Patrimoni Mundial
Un Patrimoni a protegir
Estat de conservació
Recerca, difusió i Gestió
Si be, el contingut expositiu esta definit des de el projecta inicial, el funcionament, la gestió i les activitats, es dir la vida del centre, depenen essencialment dels recursos econòmics que s’obtinguin.
El CIAR aspira a desenvolupar activitats culturals i científiques per tal de difondre l’art rupestre de les Muntanyes de Prades. Crea un àrea d’informació, una pagina WEB, butlletí digital, servei de biblioteca, i àrea de recerca i documentació per socialitzar el coneixement sobre aquest Patrimoni i vol implementar cursos dirigits al públic i especialitzats, congressos, seminaris, cicles de conferencies i tallers per joves i nens.
La repercussió cultural, turística i econòmica del CIAR, a mitg i llarg plaç, es més que evident ja que es vol convertir en un nou atractiu per la visita de la vila de Montblanc.
En breu se signarà una conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Montblanc i el Museu-Arxiu de Montblanc per promocionar les visites al centre.