Que fer?
NOTÍCIES:
imatge
imatge
presentació
presentació
02-2015

ES PRESENTA BRICKÀNIA, EL FESTIVAL DE LEGO DE MONTBLANC

Tindrà lloc a l'antiga església i claustre de Sant Francesc els dies 20 i 21 de juny i serà el primer festival d'aquestes característiques que es fa a Catalunya

Durant les darreres setmanes l'Ajuntament de Montblanc, a través de l'Oficina de Turisme, ha estat treballant en la posada en marxa d'un nou esdeveniment turístic a la capital de la Conca de Barberà.
El dia escollit per a la presentació ha estat el 24 de febrer i s'han donat a conèixer els principals trets d'un nou motiu de visita a Montblanc que s'afegeix a la Setmana Medieval i als tres esdeveniments de tardor.
Brickània, el Festival de Lego de Montblanc se celebrarà els dies 20 i 21 de juny i se centrarà en el món de les joguines de Lego.

Tot seguit s'expliquen alguns dels principals trets del nou esdeveniment.

Perquè un nou esdeveniment?

El 2003 es va celebrar la primera edició de Terrània. Un dels objectius era mitigar els efectes de l'estacionalitat. Situant-la a finals de setembre es buscava allargar els beneficis de la campanya turística d'estiu.
Un cop consolidat el festival internacional de ceràmica van néixer Clickània i la Fira de Sant Martí. Altra vegada es buscava activar l'economia local a través de l'activitat turística. D'aquesta manera s'inicià un cicle d'esdeveniments de tardor que han complert l'objectiu de trencar l'estacionalitat els mesos de setembre, octubre i novembre a través de quatre caps de setmana d'intensa activitat.
L'èxit del cicle de tardor, sumat a un esdeveniment de primer ordre com és la Setmana Medieval, va fer que l'Ajuntament de Montblanc es plantegés organitzar un altre esdeveniment i que l'objectiu seguís sent trencar l'estacionalitat de l'activitat turística.

Perquè al mes de juny?

Es va analitzar el registre d'activitat turística mes a mes des de 2000 i com influïen els esdeveniments en l'increment de visitants. La conclusió és que Montblanc té una gran punta d'activitat coincidint amb la Setmana Medieval, i tres puntes menors quan se celebren els esdeveniments de tardor.
També hi ha un bon comportament coincidint amb èpoques que tenen un increment general de l'activitat a tot arreu (Setmana Santa i estiu).
Els moments de menor activitat són l'hivern i les setmanes prèvies a l'estiu.
En el cas dels mesos d'hivern, el factor climàtic, l'escurçament del dia i la competència de les destinacions de muntanya són factors que juguen en contra. Per ara es compensa amb propostes vinculades a la calçotada. Més endavant, l'obertura del Museu del Pessebre sens dubte afavorirà un increment en l'activitat turística.
Pel que fa als mesos de maig i juny, Montblanc pateix cada any l'efecte posterior a la Setmana Medieval que fa complicat captar l'atenció just després d'un esdeveniment de gran magnitud. A més, coincideix amb l'inici de la temporada de bany. El públic català, el principal a Montblanc, es decanta per anar a la platja per la novetat. Això s'observa i pateix durant els dos mesos.
És per això que s'escull el mes de juny per celebrar el nou festival. Es tria els dies 20 i 21 per no coincidir amb la celebració de Corpus, molt tradicional a Montblanc, i permet aprofitar el primer cap de setmana després d'acabar el col·legi. Es farà just abans de Sant Joan que marca l'entrada a l'estiu.

Perquè el món de Lego?

Els esdeveniments de Montblanc s'organitzen per a públics diferents i amb objectius diferents. És evident que tenen més capacitat d'atracció els que es dediquen al públic familiar: la Setmana Medieval i Clickània.
Terrània i la Fira de Sant Martí assoleixen els seus objectius qualitatius. Generen prestigi, projecten una imatge positiva de Montblanc i promouen la divulgació de l'art i la ceràmica, i dels productes agroalimentaris de la comarca. Tanmateix, no aspiren a atraure la mateixa quantitat de públic familiar que els altres dos.
L'aposta pel món de Lego es deu al fet que en els darrers anys ha augmentat molt el nombre d'aficionats a aquest joc (grans i petits). A més, des del punt de vista de l'organització, l'estructura del festival no s'allunya gaire de la forma d'organitzar Clickània, per la qual cosa l'Oficina de Turisme pot aprofitar l'experiència acumulada.


El perquè del nom?
Un cop es va decidir tirar endavant el projecte d'un nou esdeveniment al voltant del món de Lego, calia trobar-hi un nom. I el procés no era gens fàcil.
Es partia de la impossibilitat d'utilitzar el nom comercial Lego, tal com ja passa en el cas de Playmobil. En canvi, sí que es podia fer servir “festival de Lego de Montblanc”, però abans calia trobar una marca. Així que el cas de Clickània servia com a model.
El procés és molt natural. En el cas de Clickània es va utilitzar el nom comú de la joguina. “Click” és un concepte que ràpidament s'associa als ninotets que fabrica Playmobil i se li va afegir el sufix “ània” pel fet que en aquell moment el festival internacional de ceràmica de Montblanc ja havia consolidat el seu nom: Terrània.
Així doncs, davant el nou esdeveniment dedicat a Lego calia trobar com es denominen les peces. A nivell internacional està acceptat “brick” (maó o totxo en anglès). Per tant, afegint el sufix que ja està consolidat a les altres dues fires, el resultant és Brickània, festival de Lego de Montblanc.
Posar Brickània al festival, relaciona el concepte pel qual els col·leccionistes coneixen les peces “brick” amb el sufix “ània” que es pretén sigui associat als esdeveniments d'atractiu turístic organitzats per l'Ajuntament de Montblanc. De cara a la projecció exterior, el fet d'haver consolidat Terrània i Clickània sens dubte suposarà un reforç.
Per confirmar la validesa del nom a l'hora de parlar de peces de Lego, cal tenir en compte com es denominen alguns festivals de Lego que se celebren en altres països. Llevat dels que organitza la pròpia marca Lego (que òbviament poden portar aquest nom), s'han trobat diverses referències:
Brickfestlive i Brickfair als EUA (Philadelphia, Boston, Denver i Manchester)
Brickfête al Canadà (Ottawa, Montreal, Toronto, St. Jacobs)
Brick2015 a Anglaterra (Londres)
A l'estat espanyol no hi ha cap esdeveniment similar al que es proposa a Montblanc. Existeix una trobada de col·leccionistes que es diu Hispabrick.
Sens dubte hi ha un punt de possible confusió del concepte “brick” ja que es pot associar a envasos. També “click” es pot associar a elements d'informàtica o de fotografia. Per tant, la confusió és relativa. I, en tot cas, els col·leccionistes de Lego estan familiaritzats amb el concepte i, per tant, es compta amb un segment de públic potencial que sabrà interpretar de què es parla.

En què consistirà Brickània?

L'experiència de l'Oficina de Turisme de Montblanc en l'organització d'esdeveniments fa que Brickània no parteixi de zero en el moment d'iniciar el seu trajecte. Es disposa d'un espai que s'ha confirmat any rere any com a adequat per celebrar-hi esdeveniments. A més, cal tenir en compte que a partir de 2014 l'espai de l'antiga església de Sant Francesc s'ha vist reforçat pel fet d'incorporar l'ús de l'antic claustre recentment reconstruït.
Per tant l'estructura del festival s'ha pogut definir en tres eixos bàsics similars a la resta d'esdeveniments.
 

Exposició
La nau central de l'antiga església acollirà l'exposició central amb diorames fets amb peces de Lego. La distribució de l'espai serà diferent a Clickània, ja que els diorames són més petits.
 

Espai de venda
Hi haurà mitja dotzena de botigues especialitzades en productes Lego que estaran situades a la nau central de l'antiga església.


Activitats paral·leles
A l'espai del claustre hi haurà demostracions, tallers i concursos.
S'ha confirmat la col·laboració de l'ETSE (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria) de l'URV que durant els dos dies de festival desenvoluparà activitats al voltant de la línia de robòtica de Lego. Es farà divulgació de com muntar els robot i de com es programen i se'ls dóna ordres a través d'un ordinador.
Per als més petits hi haurà concursos de muntar peces i la possibilitats de jugar amb jocs que s'han fet a partir dels bricks de Lego.
Pensant en el públic familiar s'han programat sessions al Cinema del Casal del film “Lego. La pel·lícula”. També hi haurà sortejos de lots de productes Lego.

On es farà Brickània?

Al mateix lloc que els esdeveniments de tardor, a l'antiga església i claustre de Sant Francesc. En funció dels actes paral·lels s'utilitzaran altres espais de la vila.

Quin horari tindrà Brickània?

Com que el dia és llarg i ja haurà acabat el col·legi, el festival estirarà l'horari fins una mica més tard que en els esdeveniments de tardor:
Dissabte 20: de 10h a 21h
Diumenge 21: de 10h a 20h

Quin preu tindrà Brickània?

Els preus de les entrades, com en el cas de Clickània, són populars.
L'entrada per a un sol dia:
a partir de 17 anys, 3€; joves d'entre 7 i 16 anys, 2€ i fins a 6 anys, gratuït.
L'entrada de cap de setmana:
a partir de 17 anys, 4€; joves d'entre 7 i 16 anys, 3€ i fins a 6 anys, gratuït.
Les entrades es podran adquirir anticipadament a partir de l'1 de juny a l'Oficina de Turisme de Montblanc.

Quines col·laboracions té Brickània?

El festival l'organitzarà l'Ajuntament de Montblanc a través de l'Oficina de Turisme. Com sempre serà indispensable comptar amb entitats i institucions que col·laborin en aspectes organitzatius i en propostes d'activitats. Entre d'altres hi ha diversos col·leccionistes entusiastes de bricks de Lego, els Guies Turístics de Montblanc, l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria (ETSE) de la Universitat Rovira i Virgili, l'Associació Barjaula i Circuit Urgellenc.

On es trobaran les novetats relatives a Brickània?

L'Ajuntament de Montblanc, a través de l'Oficina de Turisme, anirà informant puntualment de totes les novetats relatives al festival: presentació del cartell, presentació de la programació definitiva,..
S'utilitzaran els canals habituals de l'àrea de turisme: notes de premsa, xarxes socials, el web corporatiu www.montblancmedieval.cat i el minisite que es crearà expressament per a aquest esdeveniment www.brickania.cat